Boczniaki w musztardowym sosie

Uwielbiamy boczniaki, moglibyśmy je konsumować codziennie podczas każdego posiłku. Na ogół przygotowuję je z polentą (kaszką kukurydzianą), ale ośmielona fantastycznymi pomysłami Asi z bloga sojaturobię na połączenie boczniaków z musztardą, przyrządziłam boczniaki w wegańskim sosie z nerkowców i musztardy. I wyszły świetnie.

 

 

Boczniaki poza walorami smakowymi, charakteryzują się pozytywnym wpływem na zdrowie. W Chinach od dawna stosowane są w diecie właśnie ze względu na swoje właściwości prozdrowotne. Badania wykazują, że ekstrakt z boczniaków może mieć działanie antynowotworowe i poprawiające odporność organizmu. Zawierają białko, witaminy z grupy B, fosfor, potas, żelazo i inne wartościowe składniki – pełną listę znajdziecie tutaj.

Boczniaki zawierają ergotioneinę, potężny antyoksydant, który według naukowców być może uda się wykorzystać do walki z rakiem i AIDS. Boczniaki w porównaniu z innymi grzybami zawierają najwięcej tego cennego składnika. Antyoksydanty chronią organizm przed przedwczesnym starzeniem, stanami zapalnymi, pomagają regulować wagę ciała.

 

SKŁADNIKI (na 2 porcje)

– 400g boczniaków

– ½ szklanki nerkowców

– 2 łyżeczki musztardy

– sok z cytryny

– 1 duża cebula

– sól, pieprz, suszone chili do smaku

– opcjonalnie: syrop klonowy do smaku

– świeża natka do posypania

 

 

KROKI

1. Nerkowce zalać ciepłą woda i odstawić na 2 godziny.

2. Oczyścić boczniaki (delikatnie umyć, nóżki odkroić i wyrzucić), kapelusze przekroić na pół i przesmażyć na maśle klarowanym lub oleju roślinnym, aż puszczą sok. Smażyć tak długo, żeby sok odparował, a grzyby przyrumieniły się.

3. Drobno pokrojoną cebulę zeszklić, odstawić do przestudzenia.

4. Po dwóch godzinach nerkowce odcedzić (wodę zachować) i zblendować na gładko, następnie dodać dwie łyżeczki musztardy, sok z cytryny i ewentualnie syrop klonowy do smaku i ponownie blendować.

5. Cebulę dodać do sosu i dalej blendować razem z sosem, stopniowo dodawać tyle wody z moczenia orzechów, żeby uzyskać pożądaną konsystencję (gęstej śmietany). Doprawić solą, pieprzem, ewentualnie chili.

6. Sos podgrzać w oddzielnym garnuszku lub dodać do przesmażonych boczniaków i wszystko razem potrzymać na ogniu.

7. Podawać z kukurydzianym makaronem, posypane świeżą natką pietruszki.

 

 

Przepis dodaję do akcji:

Wegetariański obiad IV    Zimowy obiad wegański

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *