Dyniowe Pancakes Gryczane

O jakże miałam smaka na te dyniowe pancakes. Wyszły wspaniale soczyste, z intensywnym aromatem dyni. Smażą się nieco dłużej niż tradycyjne pancakesy, więc polecam korzystanie z kilku patelni symultanicznie. U mnie doskonale sprawdziła się patelnia ceramiczna. Dzięki niej dyniowe pancakes smażyły się na minimalnej ilości tłuszczu.

Za pierwszym razem zrobiłam dyniowe pancakes z mąki gryczanej pełnoziarnistej i wyszły smakowicie. Także jeśli najdzie Was nagła ochota na placki i akurat nie macie namoczonej kaszy, śmiało zastąpcie ją mąką gryczaną. W takie wersji do przepisu trzeba dodać jajko wegańskie (czyli zmielone siemię lniane zmiksowane z ciepłą wodą – ja dałam 4 łyżki siemienia i 12 łyżek wody).

Inspirację na użycie kaszy zamiast mąki znalazłam tutaj. Kasza wymaga długiego moczenia, więc warto zdecydować, że będziecie przygotowywać dyniowe pancakes na królewskie śniadanie dzień wcześniej.

O walorach zdrowotnych dyni pisałam na blogu tutaj, więc tym razem nie będę się o tym rozpisywać. Ale napiszę trochę o wspaniałości melasy z karobu :-)

Bardzo lubię jej karmelowy, intensywny smak. Jednak zdaję sobie sprawę z tego, że nie każdemu będzie pasował. Jeśli wypróbowaliście karob i nie zaliczacie się do ich wielbicieli, wykorzystajcie syrop klonowy do polania placuchów.

Poza smakiem, karob jest bogatym źródłem magnezu, żelaza, wapnia, fosforu i witamin B1, B2, B3 i E. Karob to w 98% węglowodany oczywiście a w 2% białko. Na długiej liści jego dobroczynnego wpływu na zdrowie znajdziecie między innymi pozytywny wpływ na odporność organizmu i zwalczanie problemów trawiennych takich jak na przykład refluks. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj.

 

DyniowePancakes1 (1 of 1)

SKŁADNIKI

– puree z 1/2 średniej wielkości dyni (około 1 kubek)

– 3/4 szklanki kaszy gryczanej niepalonej

– woda (lub mleko roślinne) – około 1/2-3/4 szklanki

– 2-3 łyżki mąki kukurydzianej

– 2 łyżki oleju tłoczonego na zimno (np. słonecznikowego)

– szczypta soli

– 1 łyżeczka cynamonu

– 1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej

– 1/4 łyżeczki suszonego imbiru

– olej kokosowy do smażenia

– melasa karobowa lub syrop klonowy do polania

KROKI

1. Kaszę gryczaną zalać wodą i odstawić na noc. Rano odlać śluz, wypłukać kaszę, dodać świeżą wodę (początkowo niewiele) i zmiksować. Wodę dodajemy stopniowo, kontrolując konsystencję, ma przypominać gęstą śmietanę.

2. Dodać olej, przyprawy, sól, mąkę kukurydzianą i ponownie zmiksować. Na koniec wmieszać puree z pieczonej dyni. Ocenić konsystencję i ewentualnie dodać odrobinę wody lub mleka roślinnego.

3. Smażyć na niewielkiej ilości rozgrzanego oleju kokosowego niewielkie pancakesy. Kiedy góra zmatowieje, delikatnie podważyć spód i sprawdzić czy jest wystarczająco przypieczony, żeby przewrócić je na drugą stronę. Dyniowe pakcakes smażą się dłużej niż tradycyjne, więc dajcie im trochę czasu :-)

 

DyniowePancakes2 (1 of 1)

 

*Przepis na puree z dyni:

– Rozgrzać piekarnik do 200 stopni

– Dynię umyć, pokroić na duże kawałki i ułożyć na blasze do pieczenia.

– Przygotować glazurę z roztopionej oleju kokosowego (lub innego oleju) i odrobiny syropu roślinnego. W zależności od późniejszego przeznaczenia puree, można dodać odrobinę chilli.

– Kawałki dyni dokładnie posmarować glazurą i wstawić do piekarnika na około 40 minut, do momentu aż dynia będzie miękka.

– Po pieczeniu zmiksować na gładkie puree. Dynię hokkaido można zmiksować wraz ze skórą, pozostałe rodzaje dyni należy obrać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *