Dyniowe Pancakes Gryczane

O jakże miałam smaka na te dyniowe pancakes. Wyszły wspaniale soczyste, z intensywnym aromatem dyni. Smażą się nieco dłużej niż tradycyjne pancakesy, więc polecam korzystanie z kilku patelni symultanicznie. U mnie doskonale sprawdziła się patelnia ceramiczna. Dzięki niej dyniowe pancakes smażyły się na minimalnej ilości tłuszczu.

Za pierwszym razem zrobiłam dyniowe pancakes z mąki gryczanej pełnoziarnistej i wyszły smakowicie. Także jeśli najdzie Was nagła ochota na placki i akurat nie macie namoczonej kaszy, śmiało zastąpcie ją mąką gryczaną. W takie wersji do przepisu trzeba dodać jajko wegańskie (czyli zmielone siemię lniane zmiksowane z ciepłą wodą – ja dałam 4 łyżki siemienia i 12 łyżek wody).

Inspirację na użycie kaszy zamiast mąki znalazłam tutaj. Kasza wymaga długiego moczenia, więc warto zdecydować, że będziecie przygotowywać dyniowe pancakes na królewskie śniadanie dzień wcześniej.

O walorach zdrowotnych dyni pisałam na blogu tutaj, więc tym razem nie będę się o tym rozpisywać. Ale napiszę trochę o wspaniałości melasy z karobu :-)

Bardzo lubię jej karmelowy, intensywny smak. Jednak zdaję sobie sprawę z tego, że nie każdemu będzie pasował. Jeśli wypróbowaliście karob i nie zaliczacie się do ich wielbicieli, wykorzystajcie syrop klonowy do polania placuchów.

Poza smakiem, karob jest bogatym źródłem magnezu, żelaza, wapnia, fosforu i witamin B1, B2, B3 i E. Karob to w 98% węglowodany oczywiście a w 2% białko. Na długiej liści jego dobroczynnego wpływu na zdrowie znajdziecie między innymi pozytywny wpływ na odporność organizmu i zwalczanie problemów trawiennych takich jak na przykład refluks. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj.

 

DyniowePancakes1 (1 of 1)

SKŁADNIKI

– puree z 1/2 średniej wielkości dyni (około 1 kubek)

– 3/4 szklanki kaszy gryczanej niepalonej

– woda (lub mleko roślinne) – około 1/2-3/4 szklanki

– 2-3 łyżki mąki kukurydzianej

– 2 łyżki oleju tłoczonego na zimno (np. słonecznikowego)

– szczypta soli

– 1 łyżeczka cynamonu

– 1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej

– 1/4 łyżeczki suszonego imbiru

– olej kokosowy do smażenia

– melasa karobowa lub syrop klonowy do polania

KROKI

1. Kaszę gryczaną zalać wodą i odstawić na noc. Rano odlać śluz, wypłukać kaszę, dodać świeżą wodę (początkowo niewiele) i zmiksować. Wodę dodajemy stopniowo, kontrolując konsystencję, ma przypominać gęstą śmietanę.

2. Dodać olej, przyprawy, sól, mąkę kukurydzianą i ponownie zmiksować. Na koniec wmieszać puree z pieczonej dyni. Ocenić konsystencję i ewentualnie dodać odrobinę wody lub mleka roślinnego.

3. Smażyć na niewielkiej ilości rozgrzanego oleju kokosowego niewielkie pancakesy. Kiedy góra zmatowieje, delikatnie podważyć spód i sprawdzić czy jest wystarczająco przypieczony, żeby przewrócić je na drugą stronę. Dyniowe pakcakes smażą się dłużej niż tradycyjne, więc dajcie im trochę czasu :-)

 

DyniowePancakes2 (1 of 1)

 

*Przepis na puree z dyni:

– Rozgrzać piekarnik do 200 stopni

– Dynię umyć, pokroić na duże kawałki i ułożyć na blasze do pieczenia.

– Przygotować glazurę z roztopionej oleju kokosowego (lub innego oleju) i odrobiny syropu roślinnego. W zależności od późniejszego przeznaczenia puree, można dodać odrobinę chilli.

– Kawałki dyni dokładnie posmarować glazurą i wstawić do piekarnika na około 40 minut, do momentu aż dynia będzie miękka.

– Po pieczeniu zmiksować na gładkie puree. Dynię hokkaido można zmiksować wraz ze skórą, pozostałe rodzaje dyni należy obrać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *