Kapusta kiszona z kminkiem i śliwkami

Na pewno wiecie jak dobrze kiszone warzywa, w tym kapusta kiszona, wpływają na nasze zdrowie. Zawierają witaminy z grupy B, wspierają pracę jelit i pozytywnie wpływają na florę bakteryjną układu trawiennego.

Kapusta kiszona oczyszcza organizm z nadmiaru wolnych rodników, dzięki bogatej zawartości witamin A, C i E. Nadmiar wolnych rodników w organizmie grozi przyspieszonymi procesami starzenia, problemami miażdżycowymi czy nowotworowymi. Zatem można powiedzieć, że kapusta kiszona ma działanie antynowotworowe, podobnie jak kapusta świeża. Kapusta kiszona jest także bogatym źródłem witamin z grupy B (w tym kwasu foliowego), witaminy K, błonnika, związków manganu, cynku, wapnia, potasu, i żelaza, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kapusta kiszona jest także naturalnym probiotykiem, co oznacza że zawiera bakterie korzystnie wpływające na nasze zdrowie, usprawniające trawienie i sprzyjające rozwojowi dobrej flory bakteryjnej. Nie wszyscy wiedzą, że na naszej skórze i w przewodzie pokarmowym znajduje się więcej komórek bakteryjnych niż mamy komórek ciała. Od jakości tej flory bakteryjnej zależy nasza odporność, samopoczucie i zdrowie, warto zatem o nią zadbać. 

Warto również postarać się o dobre źródło, to znaczy o kapustę naturalnie kiszoną (bez udziału octu, niepasteryzowaną, kiszoną w beczce). Za swojego testowania różnych źródeł mogę polecić pana Mirosława Barczaka i jego Gospodarstwo Ekologiczne Cedry Wielkie.

Można również ukisić w domu. Kapusta kiszona domowo – bardzo dobry przepis na przykład tutaj.

Żeby w pełni cieszyć się korzyściami zdrowotnymi kapusty kiszonej, warto spożywać ją na surowo, bez obróbki termicznej. Ale ile można jeść kiszoną kapustę w tradycyjnym wydaniu? :-)

Anna Czelej zaproponowała bardzo ciekawą i smaczną surówkę z kapusty kiszonej (‚Zima w kuchni pięciu przemian‚). Przepis poniżej.

kiszona kapusta (1 of 1)

SKŁADNIKI

– 30 dag kiszonej kapusty

– 1 garść suszonej żurawiny

– 1 garść wędzonych śliwek

– 2 łyżki oliwy lub ulubionego oleju tłoczonego na zimno

– 1/2 łyżeczki mielonego kminku

– 2 marchewki

– garść rodzynek

– szczypta mielonego kardamonu

kiszona kapusta2 (1 of 1)

KROKI

1. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać.

2. Zajadać na zdrowie :-)

1 Komentarz:

  1. Pingback: Duszona kapusta kiszona z pieczarkami - ŻONA ZRÓWNOWAŻONA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *