Pięć prostych nawyków które zmienią Twoje samopoczucie

carrots

 

Ponieważ styczeń to czas, kiedy wiele osób podejmuje nowe wyzwania, stawia kroki na ścieżce zmian i z niecierpliwością wygląda rezultatów dzisiaj kilka słów o prowadzeniu zdrowszego życia. Niektórzy utożsamiają zdrowie ze zdrową dietą i ruchem, ale to nie wszystko (więcej poniżej). Opinii jest wiele i recepty na zdrowe życie różnią się tak, jak marchewki na zdjęciu. A ponieważ jest to temat, na który niemal każdy ma pogląd, więc i ja się wypowiem :-)

Im więcej dowiaduję się o zdrowiu człowieka przy okazji poszukiwań najnowszej wiedzy o zdrowej diecie, tym bardziej przekonuję się, że odżywianie to tylko jeden element tej układanki. To co jemy nie jest najważniejsze. Równie ważne jest to jak jemy, co robimy między posiłkami i jak się czujemy. Pomyślałam, że warto zebrać te informacje w kilka prostych zaleceń, z których każdy może skorzystać.

Zalecenie 1. Zdrowe emocje. Najstarsze systemy wiedzy medycznej są tutaj zgodne: nie ma nic ważniejszego dla naszego zdrowia niż zdrowe emocje. Dbaj o to, jak się czujesz. Naucz się unikać pułapek: ciągłego pośpiechu, zamartwiania się, smutku, niepokoju, złości. Utrzymywanie pozytywnego nastawienia jest fundamentalne dla zdrowia. Częste i intensywne przeżywanie miłości, radości i szczodrości to klucz do zdrowia. Nieprzypadkowo umieszczam to zalecenie jako pierwsze – to najważniejszy nawyk. Bez pozytywnych emocji, realizacja pozostałych zaleceń da nam ograniczone korzyści.

Zalecenie 2. Codzienny ruch, niekoniecznie forsowny. Przeznacz codziennie przynajmniej 30 minut na taką formę ruchu, która sprawia Ci najwięcej przyjemności: spacery po lesie, taniec, rower, basen – opcji jest wiele. U mnie to codzienna sesja jogi, ale daleka jestem od zalecania ashtangi każdemu. Ruch jest zalecany przez medycynę zachodnią i wschodnią. Codzienny umiarkowany wysiłek rano doenergetyzuje nas na cały dzień.

Zalecenie 3. Regularny sen. Głęboki sen jest kluczowy dla regeneracji organizmu. Podczas snu organizm naprawia to co wymaga naprawy, odbudowuje rezerwy energii, porządkuje informacje zebrane w ciągu dnia. Dzięki wypoczynkowi nocnemu możemy funkcjonować przez cały dzień, cieszyć się dobrym nastrojem, pamięcią i koncentracją. Tradycyjna Medycyna Chińska zaleca wczesne zasypianie (około godziny 21; pierwszy raz jak o tym przeczytałam nie wierzyłam, że to w ogóle jest możliwe, ale jest :-)) i wczesne wstawanie (około 5 – również możliwe).

Zalecenie 4. Jedzenie w określonych porach i nie podjadanie między posiłkami. Koniecznie zjedz śniadanie i nie jedz przed snem. Pomoże to w realizacji trzeciego zalecenia, bo łatwiej zasnąć z pustym żołądkiem. Tradycyjna Medycyna Chińska zaleca spożycie śniadania w ciągu pierwszych 3 godzin od obudzenia się (jeśli czytacie na ten temat, często znajdziecie zalecenie, że idealną porą na śniadanie jest 7-9 rano) a ostatniego posiłku przed 17, najpóźniej 18. Niezależnie od tego co jecie, zmiana pory jedzenia przyniesie Wam korzyści zdrowotne i spadek masy ciała, jeśli tego potrzebujecie.

Jeśli macie ochotę pójść o krok dalej, możecie zadbać o to czym się karmicie. Śniadanie to bardzo ważny posiłek, ponieważ dostarcza nam energii na początek dnia. Dobrze, żeby było ciepłe, wilgotne i zbożowe (czyli idealnie nadają się kasze z owocami lub warzywami lub zupy warzywne z dodatkiem kaszy). Z kolei ostatni posiłek nie powinien być mączny ani wysoko białkowy, najlepiej sprawdzą się warzywa (według TMCj ciepłe – krótko podgotowane, blanszowane lub gotowane na parze, a zimą pieczone lub zupy). Zupy na kolację są świetnym rozwiązaniem, jeśli nie mieliście możliwości zjeść do 18 i jecie późniejszą kolację z tego względu, że są łatwo strawne i nie obciążą żołądka w nocy, kiedy energia powinna być wykorzystywana na coś innego niż trawienie.

Zalecenie 5. Dobra mikroflora. Najdłużej zajęło mi zdecydowanie, co jest piąte w kolejności pod względem ważności: wykluczenie tłuszczy trans, białej soli, białego cukru, żywności wysoko przetworzonej, czy włączenie odpowiedniej ilości warzyw (zwłaszcza zielonych) do codziennej diety. Zdecydowałam się napisać kilka słów o mikroorganizmach, głównie bakteriach, zamieszkujących nasz przewód pokarmowy, ponieważ mają ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Mikroflora jelitowa pełni ważną rolę w procesie trawienia jak i obrony organizmu przed patogenami. Im zdrowszą i dorodniejszą mikroflorę wyhodujemy, tym bardziej będziemy mogli się cieszyć odpornością, dobrym nastrojem i piękną skórą. Jak o nią dbać? Przede wszystkim nie niszczyć antybiotykami – korzystną mikroflorę hoduje się latami a antybiotyk wybija ją do ostatniej bakterii. Wspomaga ją spożywanie probiotyków i prebiotyków. Na rynku można znaleźć wiele preparatów, jednak mamy tradycyjne produkty takie jak kiszone warzywa (probiotyki), melasa z trzciny cukrowej i warzywa takie jak na przykład cebula, por, szpinak, cykoria (prebiotyki). Zalecenie numer pięć można podsumować trzema zdaniami:

  • nie bierz antybiotyków jeśli nie jest to absolutnie konieczne
  • codzienne jedz kiszonki (kapustę, ogórki, buraki, paprykę – co lubisz)
  • codziennie jedz produkty bogate w błonnik (warzywa, rośliny strączkowe, zboża)

 

A co dla Was sprawdza się najlepiej? Do czego przywiązujecie największą wagę, żeby cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *