Podstawy Diety Bezglutenowej

Na tej stronie znajdziesz przydatne informacje: podstawy diety bezglutenowej, zasady, jak wprowadzić dietę bezglutenową.
Gluten to mieszanina białek roślinnych (gluteniny i gliadyny) występująca w następujących zbożach:

– pszenica
– orkisz
– żyto
– jęczmień

Owies jest w tej kwestii najbardziej kontrowersyjny – niektóre źródła podają, że zawiera gluten, inne że jest bezglutenowy. Ufam w tej kwestii źródłom amerykańskim i brytyjskim, gdzie mają najlepsze oznaczenia żywności. Zatem przyjmuję, że owies sam w sobie nie zawiera glutenu, jednak bardzo często jest skażony glutenem i osoby na diecie bezglutenowej na ogół wykluczają również owies.

Co to znaczy w praktyce?

Następujące produkty zostają wykluczone z diety: mąka pszenna, orkiszowa, żytnia, kasza manna, kasza jęczmienna (w tym pęczak), kuskus, bulgur. Ponadto mniej oczywiste produkty zawierające gluten to: sos sojowy (z wyjątkiem Tamari), piwo, gin, whisky, wódka zbożowa (niektóre źródła podają, że destylowane alkohole nie zawierają glutenu, towarzystwa dla osób z celiakią odradzają jednak ich spożycie), niektóre sery z niebieską pleśnią, proszek do pieczenia (jest dostępna wersja bezglutenowa), seitan.

Co zatem można jeść?

Masę pysznych rzeczy, np: ryż, kaszę jaglaną, kukurydzianą, gryczaną (paloną i niepaloną), quinoę, mąkę ryżową, kukurydzianą, ziemniaczaną, gryczaną, jaglaną (z prosa), z amarantusa, z sorgo, z kasztanów, z ciecierzycy, z soczewicy, mąki orzechowe, tapiokę. Soczewicę, fasolę, groch, cieciorkę, wszystkie warzywa i owoce, orzechy, sezam, płatki kokosowe, nasiona dyni i słonecznika, siemię lniane, jajka, mięso i mleko (jeśli ktoś je spożywa), jeśli mamy pewność, że gluten nie został do nich dodany (co w przemysłowej produkcji zdarza się bardzo często).

Po co to wszystko?

Coraz więcej badań wskazuje na częściową nietolerancję glutenu u szerszej grupy osób niż wcześniej sadzono, większość ludzi nie wie nawet, że gluten im nie służy. Cząsteczki glutenu uszkadzają kosmki jelita, co osłabia sprawność naszego układu trawiennego. Ponadto gluten to fantastyczny klej (wie o tym każdy, kto kleił plakaty na klej z mąki i wody) i doskonale oblepia nasze jelita tworząc zwały zalegających resztek pokarmowych, które tam gniją i wydzielają toksyczne substancje. Żeby zapobiec ich przenikaniu z jelita w głąb organizmu limfocyty przyklejają się do ścianek jelita i chronią organizm przed toksynami. Jednocześnie oznacza to, ze nasz układ immunologiczny jest w ciągłym stanie mobilizacji. Stąd jednym ze skutków diety bezglutenowej jest wzrost odporności organizmu.

A tutaj ciekawy artykuł o objawach nietolerancji na gluten.

Baza Produktów Bezglutenowych

shutterstock_206189272

Dostałam ciekawą prośbę o sporządzenie listy-bazy produktów, z których powstają dania opisane na tym blogu. Myślę, że taka lista może się przydać każdemu, kto chcę spróbować lub musi przejść na dietę bezglutenową. Najlepszy sposób, żeby zarzucić gluten to po prostu zastąpić produkty glutenowe bezglutenowymi i tylko takie mieć w domu. Mając taką bazę w domu ułatwiamy sobie przygotowywanie posiłków, wystarczy dodać sezonowe warzywa lub owoce, które akurat mamy i gotowe :-) Zatem…

1) ZDROWE WĘGLOWODANY

– Ryż na wagę, z dobrego źródła (brązowy okrągły (krótki) i długi, czerwony, ale również parboiled)

– Kasze takie jak jaglana, gryczana, kukurydziana

– Quinoa (biała, czarna i czerwona)

– Makaron kukurydziany i ryżowy

– Amarantus

– Mąki bezglutenowe (gryczana, kukurydziana, ziemniaczana, ryżowa i inne)

2) STRĄCZKI

– Soczewica (czerwona, zielona i brązowa)

– Cieciorka

– Fasola (kidney czerwona i czarna)

3) SUSZONE OWOCE I WARZYWA (niesiarkowane)

– Śliwki, morele, daktyle, żurawina

– Rodzynki

– Owoce goji

– Suszona włoszczyzna

– Suszone pomidory (bez soli)

4) ORZECHY I NASIONA

– Nasiona słonecznika i dyni

– Sezam i mak

– Siemię lniane (złociste lub czarne)

– Migdały (całe i w płatkach)

– Orzechy według gustu (laskowe, włoskie, brazylijskie, ziemne niesolone, pekany, nerkowca, piniowe)

5) OLEJE TŁOCZONE NA ZIMNO NIERAFINOWANE

– według upodobań: olej z lnianki polnej (bardzo polecam), z dyni, rzepakowy, słonecznikowy, sezamowy, lniany, z pestek winogron, oliwa z oliwek

6) INNE

– najróżniejsze zioła (zioła bez chemii, nie mieszanki ziół), dla mnie podstawa to: kurkuma, curry, cynamon, goździki, suszony imbir, kardamon, chili, kolendra, kumin, kminek, gałka muszkatołowa, bazylia, oregano, tymianek, rozmaryn, cząber, papryka słodka i ostra, liście laurowe, ziele angielskie, czarny pieprz ziarnisty oraz świeże zioła

– zawsze mam świeży imbir (idealnie pasuje do dań ostrych i słodkich, wydobywa głębie smaku innych składników)

– Tamari (bezglutenowy sos sojowy)

– przecier pomidorowy w butelce

2 Comments:

  1. Chciałam tylko sprostować, że alkohole wysokoprocentowe (nawet wytwarzane ze zbóż) są wolne od glutenu, który wytrąca się w procesie destylacji. Podobnie nie powinno się generalizować, że sery z niebieską pleśnią są glutenowe, gdyż zależy to od producenta – większość jest bezglutenowych.
    Pozdrawiam :)

    • Dziękuję za komentarz! Te alkohole wysokoprocentowe są kontrowersyjne :-) Faktycznie producenci twierdzą, że nie zawierają glutenu ale osoby z celiakią lub nadwrażliwością skarżą się na dolegliwości po spożyciu i ponoć nie chodzi o zwykłego kaca :-) Towarzystwa dla osób z nietolerancją glutenu odradzają alkohole wytwarzane ze zbóż, zerknij na przykład tutaj
      Doprecyzuję we wpisie, że chodzi o niektóre sery z niebieską pleśnią. Pozdrowienia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *