Wiosenne Oczyszczanie – Budzenie Organizmu po Zimie :-)

Wiosna to idealny czas na oczyszczenie organizmu. Z kilku powodów. Po pierwsze, po zimowym cięższym jedzeniu – kiedy organizmy koncentrował się na „gromadzeniu, żeby zwalczyć chłody i przeżyć” – potrzebujemy pozbyć się tego, co nam się w zimie odłożyło. Po drugie, to sygnał dla naszego organizmu, że zaczyna się nowa pora roku, czas na większą aktywność i lżejsze, lekko ogrzane pożywienie.

Wiosną warto zwiększyć ilość warzyw w naszej diecie. Kilka prostych (i szybkich!) w przygotowaniu pomysłów znajdziecie tutaj:

Awokado, grejpfrut i chilli            Jarmuż, gruszka, orzechy           Seler naciowy, jabłko, orzechy

awokadoSałatkaJarmużsac582atka-seler-jablko

Weterani detoksu stosują okresowe głodówki, ale dla wielu osób taki sposób oczyszczania budzi wiele emocji. Zawsze warto decydować się na taką radykalną formę pod profesjonalną opieką, gdzie przyjmujemy zioła i uczestniczymy w zajęciach grupowych, co pomaga przetrwać. Ponadto istnieje wiele przeciwwskazań natury medycznej (takich jak cukrzyca, silna nadczynność tarczycy, zaawansowane stadia nowotworów, ciąża i karmienie piersią.)

Całkowity post to nie jedyna forma oczyszczenia organizmu na wiosnę i jeśli nie chcemy lub nie możemy się na nią zdecydować mamy do dyspozycji kilka alternatyw. Poniżej krótko wymienię te, które lubię najbardziej i sama stosuję:

  1. Dieta owocowo-warzywna według dr Ewy Dąbrowskiej – czyli jemy warzywa (bez ziemniaków) i niesłodkie owoce (takie jak jabłka czy grejpfruty) – ilość bez ograniczeń, ale nie dodajemy żadnego tłuszczu ani źródeł białka jak pestki czy orzechy. Same warzywa i owoce z dodatkiem ziół. Zrówno surowe jak i gotowane (w postaci zup czy gulaszów warzywnych.) Codziennie jemy kiszonki.
  2. Monodieta zbożowa – czyli jemy tylko jedno zboże np. kaszę jaglaną, brązowy ryż lub wersja glutenowa: kaszę jęczmienną. Ilość bez ograniczeń, ważne żeby nie dopuścić do uczucia głodu.
  3. Oczyszczająca dieta zgodna z ajurwedą – czyli ze zbóż jemy tylko ryż basmati, amarantus i komosę ryżową (quinoa); białko czerpiemy z czerwonej soczewicy lub mung dalu (czyli połówek fasolki mung); jemy niewielkie ilości niesłodkich owoców (jabłek,gruszek, cytryn, grejpfrutów) i wiele warzyw (poza: pomidorami, ogórkami, papryką, cukinią, bakłażanem, ziemniakami, batatami). Do tego dużo pijemy, głównie ciepłą wodę, do tego herbatki ziołowe. Nie jemy orzechów ani pestek, gdyż są ciężkostrawne i stanowią zbyt duże obciążenie dla naszego układu trawiennego podczas gdy ma pracować nad czym innym niż trawienie. Więcej informacji znajdziecie na: Rok z ajurwedą.

Podczas każdego oczyszczania całkowicie eliminujemy z diety kawę, herbatę (każdą – zieloną, czerwoną, czarną, białą), alkohol, cukier (w każdej postaci)

W każdym przypadku ważne jest przygotowanie do oczyszczania, czyli co najmniej tydzień wcześniej zaczynamy lżej się odżywiać i nie spożywamy mięsa zwierząt ani ryb. W czasie oczyszczania ważne jest, żeby się dużo ruszać i przyjmować płyny.

Niezależnie od tego w jaki sposób przygotowujecie się do lata, warto zacząć teraz pić soki i koktajle warzywne i owocowe.

Koktajl ze szpinaku, sałaty rzymskiej i gruszki

ZieloneSmufi

 

Kilka innych pomysłów na soki i koktajle:

  • gruszka, banan, kiwi, świeży ogórek
  • burak, marchewka, jabłko, pomarańcza, mięta
  • marchewka, brokuły, imbir, seler naciowy, jabłko
  • seler korzeniowy, dynia, jabłko
  • jabłko, gruszka, cytryna, cynamon, imbir, ewentualnie miód
  • jarmuż, pietruszka, cytryna, pomarańcza

 

 

SałatkaPokrzywa

Wiosną korzystaj z sezonowych warzyw: rzodkiewek, szczypiorku, sałat, rabarbaru, nieco później botwinki.

A już niedługo, w maju, zaczyna się najlepsza pora na zbieranie młodych pokrzyw i przygotowywanie z nich soków lub sałatek, tutaj przepis:

Grejpfrut, rzodkiewki, pokrzywa

To już bardzo długi wpis, ale jeszcze dodam: na wiosnę warto włączyć do diety kiełki!!! Najlepiej wykiełkowane własnoręcznie. Niedługo wpis o domowym kiełkowaniu :-)

Ważne: Powyższy tekst nie stanowi porady dietetycznej ani medycznej! Pamiętajcie, żeby podejmować decyzje zgodnie z Waszym doświadczeniem i wiedzą a przy najmniejszych problemach zdrowotnych skonsultować się z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *