Wytrawne śniadanie z grzybami shitake

Najczęściej wybieram słodkie śniadania – amarantusiankę, kaszę jaglaną z prażonymi bakaliami lub ryż z jabłkami. Ale od czasu do czasu mam ochotę na coś słonego i wtedy sięgam po warzywa. Poniżej przepis na wytrawne śniadanie z grzybami shitake. U nas to danie pojawia się w godzinach porannych, ale równie dobrze może sprawdzić się jako lekki obiad.

 

ŚniadanieShitake1 (1 of 1)

 

Grzyby shitake nie tylko dodają smaku temu daniu, są również bardzo korzystne dla zdrowia. Bardzo dużo informacji o ich walorach zdrowotnych znajdziecie tutaj.

Grzyby shitake uznawane są w chińskiej dietetyce za grzyby lecznicze. Wywierają fantastyczny wpływ na nasz układ immunologiczny – z jednej strony stymulują go kiedy zachodzi potrzeba, z drugiej hamują jego nadmierne działanie, kiedy nic nas nie atakuje. Ponadto korzystnie wpływają na układ krwionośny: obniżają poziom cholesterolu we krwi, zapobiegają schorzeniom układu krwionośnego, mają silne działanie antyoksydacyjne. Badania nad preparatami z wyciągiem z grzybów shitake potwierdziły działanie przeciwnowotworowe, nie ma jednak zbyt wiele badań nad grzybami jako składnikiem diety i ich ewentualnym działaniem antynowotworowym. To bogate źródło wielu wartości odżywczych, dane tutaj.

 

ŚniadanieShitake2 (1 of 1)

 

SKŁADNIKI (na 2 małe porcje śniadaniowe)

– kubek ugotowanego ryżu

– 1 szalotka lub mała cebulka

– 1 łodyga selera naciowego

– 1 średnia marchewka

– 3 suszone grzyby shitake

– 1/4 łyżeczki kurkumy

– 1/2 łyżeczki słodkiej papryki

– 1 łyżeczka tymianku

– ewentualnie chilli i/lub sos sojowy tamari

– pieprz i sól

– coś do zeszklenia warzyw: masło klarowane/olej roślinny

ŚniadanieShitake3 (1 of 1)

 

KROKI

1. Grzyby namoczyć na 30 minut. Ugotować w niewielkiej ilości wody (można w wodzie z moczenia) do miękkości ale nie papki (około 10 minut).

2. W międzyczasie w garnku o grubym dnie rozgrzać tłuszcz i zeszklić na nim drobno posiekaną szalotkę. Dodać przyprawy i chwilę razem smażyć.

3. Dodać marchewkę pokrojoną na połówki plasterków i seler naciowy w plasterkach. Dolać odrobinę ciepłej wody, tak żeby warzywa nie przywarły do dna garnka, przykryć i dusić na małym ogniu 3-5 minut.

4. Grzyby odcedzić i pokroić na plasterki. Dodać do warzyw.

5. Do garnka dodać ugotowany ryż i często mieszając wszystko zagrzać. Przed podaniem można posypać świeżymi ziołami (pietruszką, kolendrą, szczypiorkiem)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *